آموزش فارکس شمسیان

واگرایی زمانی چیست؟

واگرایی و هم گرایی زمانی

واگرایی زمانی چیست ؟ در فارکس و تحلیل ها واگرایی زمانی اتفاق می افتد که قیمت یک دارایی در سمت مخالف یک اندیکاتور تکنیکال در حال حرکت باشد. واگرایی در بازار به ما هشدار می دهد که قیمت یک سهم یا ارز با روند فعلی ممکن است تضعیف شود و یا در برخی موارد دچار تغییر شود. واگرایی زمانی در تحلیل تکنیکال بسیار پر کاربرد است، از این جهت در این مطلب به توضیح اینکه واگرایی زمانی چیست و نحوه معامله کردن با آن می پردازیم، پس این مقاله را از دست ندهید…

واگرایی زمانی چیست ؟

به طور کلی واگرایی زمانی رخ می دهد که قیمت یک سهم یا دارایی در جهتی مخالف با یک شاخص تکنیکال یا اینکه بر خلاف سایر آمار و داده های نمودار در حال حرکت باشد. این شرایط به ما هشدار می دهد که روند حال قیمت تضعیف خواهد شد و قطعا در بیشتر موارد منجر به تغییر قیمت نیز می شود.

ما در بازار دو نوع واگرایی زمانی (مثبت و منفی) داریم، واگرایی مثبت نشان دهنده این است که حرکت مثبت در قیمت دارایی امکان پذیر می باشد و واگرایی دیورژنس (Divergence) یا همان منفی نشان دهنده این است که امکان وجود حرکت مثبت در این شاخص بسیار کم تر است.

واگرایی منفی

واگرایی زمانی نشان دهنده چه چیزی است؟

Divergence در تحلیل های تکنیکال می تواند نشان دهنده یک حرکت مثبت یا منفی عمده قیمت را نشان می دهد، یک واگرایی زمانی مثبت نیز زمانی رخ می دهد که قیمت یک سهم یا ارز در پایین ترین حالت خود باشد و در حالی که شاخصی که قیمت یک دارایی به پایین ترین حد خود برسد در حالی که شاخصی مانند جریان پول شروع به صعود می کند. برعکس، واگرایی منفی زمانی است که قیمت به بالاترین حد جدید برسد اما اندیکاتور مورد تجزیه و تحلیل به اوج پایین‌تری برسد.

شکست فیک در بازار فارکس

معامله گران با استفاده از واگرایی به ارزیابی یک حرکت اساسی در قیمت یک دارایی و همچنین ارزیابی برگشت قیمت استفاده می نمایند. به عنوان نمونه: سرمایه گذارانی می توانند نوسان گرهایی مانند شاخص نسبی قدرت را بروی نمودار قیمت را بر روی نمودار ترسیم نماید. در صورتی که سهام در حال افزایش باشد و به قیمت و اوج های جدیدی برسد، می گوییم در یک حالت ایده آل RSI به یک محدوده قیمتی اوج جدید رسیده است. اما زمانی که RSI به سمت قیمت های پایین حرکت کند این به ما هشدار می دهد که روند صعودی در قیمت ممکن است تضعیف شود در واقع این همان واگرایی منفی است.

معامله گرانی می تواند با دانستن این شرایط تعیین کند که آیا می خواهد از موقعیت خارج شود یا در آن بماند؟!

همانطور که باید بدانید، کار اصلی الگوی فیبوناچی در تحلیل ها بازشگتی قیمتی، پیدا کردن انتهای حرکت اصلاحی از لحاظ قیمتی است. در این راستا کار اصلی کار اصلی الگوی زمانی بازگشتی نیز پیدا کردن انتهای حرکت اصلاحی از لحاظ زمانی است.

آموزش واگرایی در تحلیل تکنیکال

واگرایی زمانی در تحلیل تکنیکال

واگرایی زمانی چیست ؟ در تحلیل تکنیکال یکی دیگر از مفاهیم مهم و پایه در بازار بورس است. واگرایی زمانی در بورس نشان دهنده تغییرات در بازار سرمایه است. در حقیقت واگرایی (Divergence) نشان دهنده شور و هیجانات مردم است و به نوعی ابزار روانشناسی بورس است. واگرایی، درست هنگامی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران در گام آخر معامله دچار شک و تردید می‌شوند . این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که سهم تغییر روند می‌دهد و برخلاف روند قبلی حرکت می‌کند.

هنگامی که واگرایی در نمودار رخ می‌دهد، می‌توان با درصد بالایی به آن اعتماد کرد. با این حساب می‌توان گفت که واگرایی در بین روش‌های دیگر تحلیل تکنیکال از میزان اعتبار بیشتری برخوردار است. به همین خاطر، معامله‌‌گران شناسایی و تشخیص واگرایی را اولویت در معاملات خود قرار می‌دهند.

واگرایی زمانی در فارکس چیست

تفاوت بین واگرایی و تأیید چیست؟

واگرایی زمانی، هنگامی رخ می دهد که قیمت و اندیکاتور دو آمار و داده متفاوت را به معامله گر نشان می دهند. اما تایید زمانی است که اندیکاتور و حرکت قیمت یا حتی چندین اندیکاتور، سیگنال یکسانی را به معامله گر بدهند. در یک حالت کلی، معامله گر برای ورود به یک معامله و حتی در حین معامله نیاز به تایید دارد. اگر در نمودار قیمت در حال افزایش است، آن ها می خواهند اندیکاتور ها نشان دهند که حرکت قیمت ادامه دارد.

واگرایی زمانی TD چگونه معامله کنیم؟

همانطور که می دانید در Divergence قیمتی تضاد بین قیمت و اندیکاتور بوجود می آید اما در واگرایی زمانی اختلاف بین قیمت و زمان ایجاد می شود. واگرایی زمانی در واقع ضعف و ناتوانی قیمت در حرکت اصلاحی نسبت به حرکت قبلی خود را نشان می دهد. پدیده واگرایی زمانی به دو دسته تقسیم می شود که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت و به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می توان با واگرایی زمانی TD معامله کنیم.

واگرایی در تحلیل تکنیکال

  • واگرایی زمانی معمولی: در این حالت تعداد شمع های حرکت اصلاحی بیشتر از تعداد شمع های حرکت قبلی می باشند. به عبارت دیگر زمانی که فیبوناتچی بازگشتی زمانی را ترسیم می کنیم، قیمت بیشتر از تراز 100% را اصلاح می کند. این پدیده بیانگر ضعف معامله گران در حرکت اصلاحی می باشد. در این صورت باید به دنبال قیمت و الگوی مناسب برای ورود به معامله در جهت روند اصلی بازار باشیم.
  • واگرایی زمانی هوشمند: Divergence زمانی هوشمند حالتی است که در آن تعداد شمع های حرکت اصلاحی کمتر از تعداد شمع های حرکت قبلی می باشند، اما نسبت اصلاح زمانی بیش از اصلاح قیمتی است. در این شرایط نیز قدرت بازار در حرکت اصلاحی کمتر از قدرت معامله گران در حرکت اصلی بازار می باشد. اگر بخواهیم به زبان ساده تر مطلب را توضیح دهیم، در اصلاح قیمتی، معامله گران در مدت زمان بیشتری، مسافت کمتری را نسبت به حرکت قبلی می پیمایند.

نتیجه گیری:

واگرایی زمانی و سیگنال های آن به طور  کلی در بازار فارکس، نسبتا از اعتبار خوبی برخوردارهستند، شما اگر به تاریخچه اخیر جفت ارزها در بازار فارکس نگاهی بیاندازید متوجه می شوید که معمولا حرکت های بزرگ در بازار فارکس همگی از یک واگرایی نشئت گرفته اند. همین مورد می تواند دلگرمی خوبی را به تریدر دهد تا او بتواند با خیال راحت تر له معامله با واگرایی در بازار فارکس بپردازد.

به این مطلب چند ستاره میدهید؟
[Total: 8 Average: 4.5]
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

تیم تحلیلی نیما شمسیان در سال 88 شکل گرفت که شامل با تجربه ترین و همچنین موفق ترین تریدر های ایرانی بود ، لذا تصمیم به ایجاد سایتی کردیم تا دانش و مهارت های خود را به سایر افراد بصورت رایگان ارائه دهیم . اسم سایت دلیل بر این نمیشود که فقط در باینری فعالیت داریم بلکه بازار اصلی ما فارکس و ارز های دیجیتال میباشد . پیشنهاد میشود حتما عضو کانال تحلیل های روزانه شوید چرا که دیدگاه شما را به کلی نسبت به تحلیل کردن بازار تغییر میدهد .

بروکر و صرافی های برتر

شبکه های اجتماعی ما